fredag 15 februari 2013

Debatt om arvsrätt i P1-morgon

I går morse medverkade jag i P1-morgon för att - återigen - diskutera arvsrätt och närmare bestämt om det är rimligt att ta bort reglerna om laglott så att bröstarvingar ska kunna göras arvslösa. Jag har diskuterat denna fråga i P1 vid två tidigare tillfällen. I anslutning till dessa två tidigare tillfällen har jag också bloggat om frågeställningarna. Här och här finns länkar till mina tidigare blogginlägg. Vidare finns här en länk till ytterligare ett blogginlägg som avser den aktuella frågeställningen.

Här nedan finns ingressen till gårdagens debatt:

"Ska barnen alltid ha rätt till arv när föräldrarna dör? eller ska föräldrar kunna göra sina barn arvslösa? Frågan har blivit aktuell igen sen centerpartisten Johan Linander nu beslutat att ta strid för att behålla det kontroversiella förslaget i Centerns idéprogram, trots att Annie Lööf tagit avstånd från det. Debatt mellan Johan Linander, vice ordförande i Riksdagens justitieutskott och Anti Avsan, rådman och moderat ledamot i justitieutskottet."

Här finns en länk till det aktuella inslaget.

Det som föranledde den aktuella debatten var bland annat följande artikel i Svenska Dagbladet - med rubriken "Arvsrätt ny strid i Centern" - i vilken Johan Linander har tagit ställning för ett av de så kallade kontroversiella förslagen i Centerns utkast till idéprogram.

Jag har naturligtvis inga synpunkter på hur Centerpartiet kommer att hantera de aktuella förslagen och vilket som blir deras ställningstagande. I sak anser jag dock nu som tidigare att förslaget inte är genomtänkt.

I dag har Centerpartiets partistyrelse meddelat att förslaget om arvsrätt har strukits ur partistyrelsens förslag till nytt idéprogram.

DN, SvD, Expressen, Aftonbladet, Dagens Industri, SVT, Sveriges Radio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar