fredag 8 februari 2008

Efterfrågan på ägarlägenheter

I måndagens (4/2 -08) Svenska Dagbladet fanns en insändare från en kvinna som efterlyste ägarlägenheter i Sverige. Alliansen har gått till val på att införa ägarlägenheter under mandatperioden. Därför skickade jag in en replik om detta till Svenska Dagbladets insändarsida. Min insändare publicerades idag.

Eftersom det inte går att länka till min insändare återger jag insändaren nedan i sin helhet. För den som vill ladda ner hela insändarsidan, inklusive min insändare, i pdf-format kan göra det här.

Alliansen på väg att införa ägarlägenheter
Julia Olson som efterlyser ägarlägenheter (SvD 4/2) kan känna sig lugn. De är på väg att införas i Sverige.

Regeringen arbetar med en proposition som beräknas vara klar i maj i år. Behandling i riksdagen kommer att kunna ske under hösten och beslut fattas före årets slut.

Socialdemokraterna har hitintills haft inställningen att ägarlägenheter är en icke önskvärd boendeform. Nu gör Alliansen slag i saken och inför dem.

En ägarlägenhet är inte detsamma som en bostadsrätt. En bostadsrättsinnehavare äger en ideell andel i en bostadsrättsförening och har bostadsrätt till en viss lägenhet. En ägarlägenhet ägs direkt på samma sätt som en egen fastighet. Man skulle kunna likna ägarlägenheter med radhus som byggts på höjden.

Anti Avsan, riksdagsledamot, m, Stockholms län

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar