onsdag 18 februari 2009

Pressklipp från presskonferensen

Svenska Dagbladet har i dag en artikel som har sitt ursprung i gårdagens presskonferens. Jag är citerad med det budskap som är det viktigaste på ett övergripande plan och som jag redogjorde för i går här på bloggen:

– Det här förslaget inskränker inte friheten för någon, det ökar friheten för några och dessutom innebär det inte heller något tvång vare sig för samfunden eller för präster eller enskilda vigselförrättare.
Svenska Dagbladets artikel hittar du här.

3 kommentarer:

  1. Tack för det! Ser fram emot att få gifta mig med min flickvän den 6:e juni!

    Vänligen
    Joanna

    www.livsvinst.se

    SvaraRadera
  2. Hej Anti!

    Bra att sex partier nu lämnar förslag om en jämlik äktenskapslag.

    Men ditt uttalande är delvis fel. Du säger att ingen enskild förrättare ska vara skyldig viga par men borgerliga vigselförrättare blir givetvis det med det nya förslaget eftersom de representerar det offentliga. Redan idag är för övrigt vigselförrättare skyldiga att även vara partnerskapsförrättare.

    Men det är ju mer en kommentar i marginalen.

    Bengt Held

    SvaraRadera
  3. Hej Bengt!

    Du har helt rätt i ditt påpekande.

    Jag åsyftade vigselförättare i samfunden, även om det inte framkommer i citatet.

    Hälsningar
    Anti Avsan

    SvaraRadera