lördag 21 maj 2011

Besök i Helsingborg och "så styrs Sverige"

Ibland kommer man in i mer hektiska perioder än andra. Just nu har jag passerat en sådan period där allt går i ett och det blir mindre sömn än vad som troligen är hälsosamt. I torsdags och i fredags var jag på resa med Moderata civilkommittén till Helsingborg tillsammans med mina partikamrater Magdalena Andersson, Maria Abrahamsson och Thomas Finnborg (som för övrigt bor i Helsingborg).

En kort slutsats efter att ha studerat det så kallade H+ projektet i Helsingborg är att man är ambitiös där nere. Jag tycker att projektet var intressant och att ambitionen var helt riktig. Ner med så mycket som möjligt av vägar och järnvägar under jord och försök att skapa intressanta och attraktiva boendemiljöer. Någonting som jag tycke lät särskilt intressant var att man skulle satsa på "vertikala parker", det vill säga gröna fasader och därtill gröna tak. Jag vet sedan tidigare att Helsingborg har ambitioner att ligga i framkant i olika miljöfrågor.

Min partikamrat Maria Abrahamsson har också bloggat om besöket i Helsinborg. Här finns en länk till det inlägget.

I lördags morse höll jag ett föredrag för Moderatkvinnorna i Stockholms stad med rubriken "så styrs Sverige". Viktiga delar i detta föredrag var rättsstatens betydelse och maktdelningsläran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar