onsdag 10 november 2010

Bostadspolitisk replik i Nya Wermlands-Tidningen

För ett antal dagar sedan skickade jag en replik till Nya Wermlands-Tidningen, på en artikel som publicerades i slutet av oktober. Idag publicerades min artikel. Den artikel jag replikerar på var skriven av den lokala ordföranden i Hyresgästföreningen, Mathias Nilsson, och hade bland annat budskapet att bostadsfrågan får lite politisk uppmärksamhet och att det görs för lite.

Jag håller inte med om detta. Så här skriver jag bland annat i artikeln:
Jag håller dock inte med Nilsson när det gäller påståendet om att det inte läggs någon politisk kraft på nationell nivå för att lösa frågan hur det kan byggas fler bostäder. Första januari 2011 träder ny lagstiftning i kraft. En väsentlig anledning till reformen är att det under lång tid har varit särskilt svårt att investera i byggandet av hyresrätter. Reformen innebär att kommunala bostadsaktiebolag ska drivas på affärsmässiga grunder och att deras hyresnormerande roll försvinner och ersätts med att kollektivt förhandlade hyror blir normerande. Hyresgästerna skyddas samtidigt mot alltför snabba hyreshöjningar. Reformen bygger på en trepartsöverenskommelse mellan parterna på hyresbostadsmarknaden (Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och SABO).
Hela min artikel finns att läsa här. Här är Mathias Nilssons artikel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar