tisdag 5 april 2011

Ny Bo(S)tadspolitisk talesperson

I dag utsågs Veronica Palm av sitt parti (S) till ny ordförande i Civilutskottet och tillika talesperson i bostadspolitiska frågor. Jag får börja med att hälsa henne välkommen till Civilutskottet och till de bostadspolitiska frågorna.
Hon har skrivit om detta på sin blogg under rubriken "Nya uppgifter". Hon skriver bland annat följande: "Med en bygg-stopps-regering saknas det inte uppgifter. Jag är nyfiken, taggad och ödmjuk inför uppgiften." Med tanke på ambitionen om ödmjukhet finns det skäl att återigen påminna om att det under slutet av 2010 byggdes mer än i genomsnitt under hela den senaste 12-åriga Socialdemokratiska regeringsperioden, trots att det då fanns ett omfattande system med riktade byggsubventioner. Under 2011 ökar bostadsbyggandet i Stockholmsregionen med nästan 20 %. Detta bloggade jag om i lördags. Det räcker således att jämföra aktuella siffror så ser man hur situationen ser ut.
Jag anser också att ungdomar ska kunna flytta hemifrån och att storstädernas tillväxt inte ska hämmas, men samtidigt måste tillväxten ske på ett hållbart sätt. I denna del är det viktigt att framhålla att bostadsbyggandet inte kan ses som en isolerad fråga utan att den hänger intimt samman med samhällsplaneringen i övrigt. Byggs det bostäder måste det finnas fungerande infrastruktur och även samhällsservice. Flyttar det barnfamiljer till nya bostäder måste det finnas tillräckligt med förskoleplatser och skolor inom rimligt avstånd. I min hemkommun Huddinge tog det en mandatperiod för en moderatledd kommunledning att bygga ikapp behovet inom barnomsorgen efter att (S) hade förlorat valet 2006.
Jag håller inte bara med om att husen går att göra klimatsmarta. Husen måste göras energieffektiva (ett begrepp som jag hellre använder). Slutligen anser jag också att det måste byggas fler bostäder och som människor faktiskt har råd att efterfråga.
Frågan är bara ...... Hur menar Veronica Palm och Socialdemokraterna att detta ska gå till? När jag debbatterade bostadspolitik med Gustav Fridolin (MP) häromveckan framhöll han att det behövs långsiktiga villkor inom det bostadspolitiska området och han var för sin del inte beredd att säga om (MP) framöver kommer att påfordra statliga subventioner. Skulle detta fortfarande vara aktuellt skulle det naturligtvis vara motsägelsefullt.
Jag får avsluta med att gratulera min tidigare utskottskollega (tillika ordförande i Civilutskottet under förra mandatperioden) och kollega i kommunfullmäktige i Huddinge Carina Moberg (S) till det nya uppdraget som gruppledare för Socialdemokraternas riksdagsgrupp.

1 kommentar:

  1. "Frågan är bara ......"

    I Svenskan, använder vi tre (3) punkter, vid utelämnade ord - inte sex (6) punkter, det gör förmodligen inget språk ...?

    /Svenska

    SvaraRadera