I onsdags, den 7 november, debatterades arbetet inom den Interparlamentariska unionen (IPU) för första gången i riksdagens kammare. I mitt huvudanförande passade jag på att informera om IPU och det arbete som bedrivs inom organisationen.
Jag sade följande:
"Fru talman! Det känns mycket bra och dessutom roligt att kunna
debattera den internationella verksamheten inom ramen för Interparlamentariska
unionen här i kammaren i dag.
Från delegationen till Interparlamentariska unionen och från
delegationen till den parlamentariska församlingen för Unionen för Medelhavet –
förkortat IPU respektive PA-UfM – har vi gjort framställningar till
riksdagsstyrelsen om att den årliga redogörelsen för delegationernas verksamhet
borde lämnas i kammaren i stället för som hitintills enbart till
riksdagsstyrelsen.
Eftersom det läggs ned tid, energi och för all del även pengar
på dessa delar av det internationella arbetet har ett viktigt syfte varit att
synliggöra verksamheten mer än vad som har varit möjligt tidigare. Jag vill
påstå att betydelsen av olika former av internationellt samarbete ökar
kontinuerligt, och detta gäller en mängd olika frågor.
I en alltmer globaliserad värld blir det allt viktigare vad
som görs i andra länder, och det behövs också gemensamma förhållningssätt i ett
antal frågor. Det krävs därutöver att länder och organisationer uppvisar goda
exempel och är beredda att gå före i olika frågor.
Det krävs också en utökad dialog om vi ska kunna klara ett
antal stora utmaningar som finns redan i dag och som i vissa delar ligger
framför oss. Det handlar exempelvis om klimatet och hur vi ska kunna uppnå en
långsiktigt hållbar utveckling över hela jorden.
Det handlar om världshandel och hur resurser fördelas mellan
länder och regioner och hur man motverkar intolerans, inskränkthet och bristande
respekt för mänskliga rättigheter. Det finns helt enkelt väldigt många viktiga
frågor som behöver diskuteras och lösas i brett samförstånd.
Fru talman! Att vi har möjlighet att föra denna debatt i dag –
och förhoppningsvis även i fortsättningen – kan bidra till att ytterligare öka
det internationella engagemanget och att integrera det än mer i riksdagens
arbete. Det skapas på detta sätt också möjligheter att sprida kunskap och
information mellan ledamöter och även i någon utsträckning till allmänheten.
Eftersom det är första gången vi har denna debatt i kammaren
finns det anledning att säga lite mer om IPU. Nu nämnde min delegationskollega
Krister Örnfjäder en del av detta, men jag kommer kanske att upprepa något lite
av det.
IPU är en global organisation som grundades 1889 som forum för
multilaterala förhandlingar och i syfte att arbeta för fred och mellanfolkligt
samarbete. Under årens lopp har inte mindre än åtta Nobels fredspris delats ut
till personer som verkat inom IPU.
Man startade arbetet för fred och konfliktlösning genom
internationella skiljeförfaranden i multilaterala organ. Man drev också
uppfattningen att motsvarande organ borde finnas på mellanstatlig nivå. Det
sistnämnda förverkligades många år senare genom Förenta nationernas tillkomst.
Man kan säga att IPU var föregångare till FN och Nationernas
förbund. IPU:s arbete låg också till grund för inrättandet av det som i dag är
den permanenta skiljedomstolen i Haag.
De ursprungliga avsikterna med det som är EU i dag har tagit
sikte på samma mål som tillkomsten av IPU. Det handlar om att människor ska
komma närmare varandra – och specifikt för EU – för att det aldrig mer ska bli
ett krig i Europa.
I det fallet handlade det om att efter andra världskriget
skapa kontroll över krigsviktig industri, kol- och stålunionen, öppna gränserna
och ge människor möjlighet att röra sig mer fritt, Romfördraget, och slutligen
att kontrollera farliga krafter, Euratom. I allt väsentligt handlade det om
samma mål.
Det unika med IPU är att organisationen inte är traktatbunden.
Det finns med andra ord inte något multilateralt avtal mellan stater som
reglerar IPU. Organisationen har bestämt sitt eget regelverk genom ett direkt
samarbete mellan olika staters parlament.
Just detta har framhållits som IPU:s styrka eftersom attityden
är frispråkighet med en rak och ärlig kommunikation och direktkontakt mellan
parlamentariker från olika länders parlament.
När stater inte har kunnat komma överens i multilaterala
förhandlingar har knutar vid åtskilliga tillfällen lösts genom IPU. Ett exempel
på detta i någorlunda modern tid är Helsingforsöverläggningarna under första
halvan av 1970-talet, som bland annat syftade till att öppna upp relationerna
mellan öst och väst och därutöver säkerställa ett större genomslag för mänskliga
rättigheter i öststaterna. Ett annat exempel utgör den så kallade
Barcelonaprocessen, som syftade till att de europeiska länderna skulle ta ett
större ansvar för förhållandena i andra länder runt Medelhavet i syfte att
motverka flyktingströmmar. Underlagen till slutdokumenten har förhandlats och i
många fall till övervägande del utarbetats inom ramen för IPU.
Organisationen har, till skillnad från vad som står i
betänkandet, för närvarande 162 nationella parlament som medlemmar. Därutöver
finns det ett antal associerade parlament – i dag tio stycken – varav
Europaparlamentet är ett. Bland IPU:s uppgifter ingår att verka för de
parlamentariska institutionernas utveckling men också att främja kontakter
mellan parlamentsledamöter i alla länder. Att hjälpa till med att bygga upp
demokratiska funktioner och fungerande parlament är en ständigt växande del av
IPU:s verksamhet.
Unionen kan inte fatta några för medlemsländerna eller
parlamenten bindande beslut. Unionen verkar i stället genom att lägga fram
konkreta förslag och anta resolutioner i de huvudämnen som debatteras vid varje
församling. IPU har ända sedan FN bildades haft kontakter med FN på
generalsekreterarnivå. Under de senaste åren har IPU närmat sig FN ytterligare
och har, precis som Krister Örnfjäder nämnde, sedan 2002 observatörsstatus i
generalförsamlingen. För närvarande pågår diskussioner om hur samarbetet kan
utvecklas ytterligare. En tilltagande och i omfattning ökande del av detta
arbete är en omfattande biståndsverksamhet i frågor som gäller representativ
demokrati, mänskliga rättigheter och, inte minst, jämställdhet och kvinnors
deltagande i politiken. Man värnar även parlamentarikers mänskliga rättigheter
och främjar internationell säkerhet och hållbar utveckling.
Det huvudsakliga arbetet inom IPU och för den svenska
delegationen utförs under och i anslutning till IPU:s två årliga
församlingsmöten. Arbetet i riksdagen sker i sin tur i stor omfattning i
anslutning till så kallade delegationsmöten där substansfrågor och budget
behandlas och där det sker förberedelser inför de två årliga församlingsmötena.
Dessa förberedelser handlar om att remittera resolutionsförslag till relevanta
delar av Regeringskansliet och till berörda fackutskott. Med utgångspunkt från
inkomna svar och delegationsledamöternas egna kunskaper föreslås ofta ändringar
i utkasten till resolutionstexter.
Delegationen har successivt höjt ambitionsnivån och arbetar på
ett aktivt sätt både inför och under de årliga församlingsmötena. Vi tar
initiativ till och driver olika frågor, och vi är aktiva i debatten som förs på
församlingsmötena.
I arbetet här på hemmaplan ingår också att arrangera
seminarier för att särskilt lyfta fram IPU-relaterade och Sverigerelevanta
aktuella frågor. Under det verksamhetsår som denna redogörelse omfattar
anordnades ett seminarium om Sveriges agerande vid internationella katastrofer
och ett annat seminarium om IPU:s demokratistöd. Inbjuden som talare under det
sistnämnda seminariet var bland andra en professor i statsvetenskap vid
Stockholms universitet som inom ramen för flera projekt, eller om man kallar det
program, har arbetat som konsult för IPU. Hennes arbete handlade senast om att
skapa en ny och mer välfungerande konstitution i Tunisien.
Genom sina program för tekniskt bistånd ger IPU rådgivning,
vägledning och många olika former av stöd till parlament. Det intressanta är att
IPU är världens mest kvalificerade organisation när det gäller att utveckla
parlamentarisk demokrati och fungerande parlament. Många projekt genomförs i dag
i IPU:s regi men med medel från FN. Acceptansen för IPU är större i världens
länder generellt än för FN och FN:s special agencies. Detta förhållande och den
samlade kompetens som finns tillgänglig inom IPU gör IPU till en mycket viktig
aktör i övergångsfasen mellan krig och konflikt via försoning till fungerande
parlamentarisk demokrati. Med detta avslutar jag min redovisning."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar