I går redovisade jag de regler som gäller i dag. Här nedan finns motiveringen avseende det aktuella förslaget:
Inledningsvis bör det framhållas att brottsbalkens
påföljdssysten är komplicerat och i många stycken svåröverskådligt, inte minst
av det skälet att kombinationsmöjligheterna när det gäller olika påföljder är
stora. I detta komplicerade och svåröverskådliga system framskymtar det som i
vissa sammanhang kallas för påföljdstrappan, vilket kan sägas vara en teoretisk
modell för hur samhällets reaktioner på en viss individs brottslighet successivt
förstärks.
Beroende på gärningens
straffvärde och övriga relevanta omständigheter hamnar den isolerade gärningen
på något av påföljdstrappans trappsteg. I förekommande fall av upprepad likartad
brottslighet är en ambition att reaktionerna på en individs brottslighet
successivt ska flyttas uppåt i påföljdstrappan. I många fall hamnar dock en
brottslig gärning omedelbart på det översta trappsteget – fängelse – på grund av
högt straffvärde eller på grund av brottets art. Rätten att komma i åtnjutande
av villkorligt medgiven frihet finns å andra sidan från första gången någon
ådöms ett fängelsestraff (förutsatt att strafflängden överstiger en månad)
liksom i samtliga återkommande fall då en person på nytt ådöms ett
fängelsestraff.
I samhället förekommer
emellanåt diskussioner rent allmänt om påföljder och i synnerhet om längden på
fängelsestraff. Det förekommer också uppfattningar om att vi i Sverige har
generellt korta fängelsestraff i jämförelse med andra länder och att
fängelsestraffens längd bör öka. Vid en internationell jämförelse är detta
diskutabelt liksom att lösningen på problemet med kriminaliteten i samhället
skulle var generella straffskärpningar i stället för mer verkningsfulla och
finstämda åtgärder. Som ett argument mot generella straffskärpningar kan anföras
att det inte alls är säkert att något sådant skulle, om det över huvud taget
uppmärksammas i någon omfattning av betydelse, uppfattas på annat sätt än en
effekt av något som liknar inflationen på det ekonomiska området – detta till
skillnad mot tydligare och påtagliga korrigeringar av straffskalor för enskilda
brott eller brottskategorier. Mot generella straffskärpningar kan också anföras
det förhållandet att den faktiska straffskärpningen, för en person som ofta
återfaller i brottslighet, skulle bli relativt marginell med tanke på de nu
gällande reglerna om villkorlig frigivning.
Att reformera reglerna om
villkorlig frigivning skulle vara en del i en mer verkningsfull strategi. Som
argument för en reformering av dessa regler kan inledningsvis påpekas att de
åtgärder som kan förväntas ge bäst övergripande effekt bör prioriteras.
Erfarenheter från
internationell forskning visar att det är ett förhållandevis fåtal individer som
begår många brott. Detta utgör nog närmast ett kriminologiskt faktum även i
Sverige. Brottsförebyggande rådet har i rapporter genom åren berört detta
förhållande och så sent som 2008 föreslagit åtgärder riktade mot den
förhållandevis lilla andel av de personer som gör sig skyldiga till brott, men
som står för en stor del av den samlade brottsligheten. Redan 1972 påvisades
från ett flertal håll att 18 procent av gärningsmännen eller 6 procent av
samtliga män i en årskull svarade för ungefär hälften (52 procent) av årskullens
totala registrerade brottslighet (Strategiska brott, Brå-rapport 2000:3,
Stockholm). Som ytterligare ett exempel kan nämnas att Home Office i
Storbritannien år 2001 konstaterade att 10 procent av lagöverträdarna i England
lagfördes för 50 procent av samtliga brott. De allra mest brottsaktiva
personerna (0,5 procent av dem som begått brott) begick enligt undersökningen 10
procent av samtliga brott (An Impact assessment of the Prolific and other
Priority Offender programme, London, Home Office Online Report 08/07,
www.homeoffice.gov.uk/rds och Ideskrift nr 17 om lokalt brottsförebyggande
arbete från Brottsförebyggande rådet, Stockholm 2008).
De nu gällande reglerna om
villkorlig frigivning för den som dömts till ett fängelsestraff över en månad
bör gälla på samma sätt som i dag. Däremot bör för den som tidigare dömts till
fängelse och som därefter på nytt har ådömts ett fängelsestraff villkorlig
frigivning inte komma i fråga. Detta innebär att det ådömda fängelsestraffet ska
avtjänas fullt ut, under förutsättning att den nya brottsligheten ligger inom
den tid om fyra år som normalt betraktas som återfall i påföljdspraxis. Det bör
även övervägas om prövotiderna ska förlängas generellt, kanske upp till fyra år
för samtliga fall när en straffåterstod finns. I vilken utsträckning nödvändiga
förändringar i förverkandereglerna i så fall bör ske får övervägas särskilt.
Nämnas bör också att med den nu föreslagna ändringen och med hänsyn till hur
påföljdspraxis ser ut skulle när ett brott inte längre betraktas som återfall
(typiskt sett efter fyra år) åtnjutande av villkorligt medgiven frihet återigen
kunna komma i fråga.
Att personer som ofta
återfaller i kriminalitet med detta förslag i praktiken skulle avtjäna mer tid
av de utdömda straffen i fängelse skulle vara ett effektivt sätt att minska
brottsligheten bland de personer som står för en större del av all samlad
brottslighet. En sådan ordning skulle säkerligen även minska den totala
brottsligheten på ett inte obetydligt sätt. Vidare skulle regler som innebär att
ett utdömt fängelsestraff faktiskt avtjänas – i varje fall beträffande personer
som återfallit i brottslighet – med största sannolikhet medföra att regelverket
i denna del skulle uppfattas stå i bättre överensstämmelse med det allmänna
rättsmedvetandet. Härutöver torde ytterligare en effekt kunna vara att det
skapas bättre förutsättningar för rehabilitering av de många
narkotikamissbrukare som finns i den mest brottsaktiva gruppen av människor.
Här finns en länk till morgonens program (inslaget börjar kl. 07.15).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar