En ny polisutbildning
Regeringen
har tidigare i dag gett Rikspolisstyrelsen i uppdrag att utveckla den polisiära
grundutbildningen. All grundutbildning för dem som vill utbilda sig till
poliser ska i framtiden bedrivas som uppdragsutbildning vid universitet eller
högskola. Detta innebär i sin tur att grundutbildningen vid Polishögskolan i
Sörentorp ersätts med en uppdragsutbildning vid ett universitet eller en
högskola i eller nära Stockholmsregionen. Var utbildningen ska bedrivas är
däremot inte känt för närvarande.
Dagens
grundutbildning genomförs förutom vid Polishögskolan i Sörentorp även vid två
universitet, Linnéuniversitetet i Växjö och Umeå universitet. Erfarenheterna
från att bedriva polisutbildning vid universiteten är positiva. Med detta
beslut kommer all grundutbildning att skötas av lärosäten som har utbildning
som profession och kunna bedrivas i en miljö nära andra utbildningsprogram och
vetenskapliga discipliner.
Enligt
min mening finns en klar fördel med att koppla all polisiär grundutbildning
till ett lärosäte som är universitet eller högskola. På så sätt blir kopplingen
till den akademiska världen bättre och det finns möjlighet att lättare läsa
annat som kan vara till nytta för den som vill arbeta som polis. Dessutom har
det över åren vid några tillfällen framkommit att den av Rikspolisstyrelsen
anordnade polisutbildningen inte alltid har hållit tillräcklig hög kvalitet när
det undervisningen avseende straffprocessuella tvångsmedel. Det är inte rimligt
att en enskild polis riskerar att råka illa ut på grund av genomförda åtgärder
som inte håller acceptabel rättslig standard och detta trots att den enskilde
polismannen gjort vad han eller hon har blivit lärd på polisutbildningen.
Regeringen
anser inte att det vore bra att göra om polisutbildningen till en högskoleutbildning
och därmed förskjuta tyngdpunkten mot mer teoretiska kunskaper. Trots fördelen
med att föra polisutbildningen närmare den akademiska världen kan jag inte
heller se den omedelbara nyttan med att utbildningen i sig skulle vara
akademisk.
Att
utbilda ett större antal poliser än vad som faktiskt behövs och som i vissa
fall inte skulle kunna få anställning som polis är knappast en optimal ordning.
En sådan ordning skulle man ha kunnat jämföra med den så kallade
SMO-utbildningen som många har uppfattat som någonting som direkt kan ge
anställning som brandman, trots att så inte är fallet.
Regeringen
har även uppdragit åt Rikspolisstyrelsen att redovisa vilket behov som finns av
att personer med en annan utbildning än polisutbildning ska kunna få polisiära
befogenheter. Enligt regeringen behöver kompetensen inom polisen höjas vilket i
sin tur innebär att polisen har behov av att kunna anställa fler personer med
akademisk utbildning. För att till exempel IT-forensiker, jurister och ekonomer
ska kunna bedriva ett effektivt brottsbekämpande arbete är det regeringens
uppfattning att dessa personer bör kunna ges polisiära befogenheter.
Ett
generellt problem inom många yrkeskategorier på arbetsmarknaden är att utbytet
och kompetensöverföringen med andra yrkeskategorier är förhållandevis låg. Här
är polisen definitivt inte ett undantag. Att annan kompetens tillförs polisen
kan förhoppningsvis leda till att traditionellt polisarbete återigen
uppvärderas i förhållande till engagemang i allehanda projekt.
Här finns en länk till frågor
och svar om polisutbildningen på regeringens hemsida.
Här
finns en länk till det ursprungliga betänkandet om Framtidens polisutbildning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar