Det aktuella förslaget innebär att kraven på varje enskild nämndemans lämplighet skärps. Det ska
vara en uppgift för den domstolen där en nämndeman ska tjänstgöra att kontrollera nämndemannes laglydnad
genom utdrag ur belastningsregistret. Vidare ska en nämndeman inte kunna vara försatt i konkurs för att få vara behörig att tjänstgöra. Därutöver ska det bli lättare för domstolen att
kunna entlediga en nämndeman som genom brott eller på annat sätt har visat sig
olämplig för uppdraget.
Genom obligatorisk utbildning i bland annat jävs- och
sekretessfrågor ska kompetensen hos nämndemännen höjas. Förslaget i denna del har sin grund i vissa uppnmärksammade fall där nämndemäns agerande har varit olämpligt och i vissa fall lett till att huvudförhandlingar har fått tas om. Det mest aktuella exemplet är det så kallade Södertäljemålet. Jag känner för egen del till fall när nämndemän misstänkts för brott mot tystnadsplikten och något fall vill jag minnas också har lett till åtal. Det som har förekommit under enskild överläggning får inte yppas.
Regeringen föreslår också att val av nämndemän ska hållas
vid en annan tidpunkt än i anslutning till val till kommun- och
landstingsfullmäktige för att det ska vara tydligt att nämndemannauppdraget
inte är ett politiskt uppdrag. Redan i dag är det alldeles tydligt i alla avseenden att en nämndeman aldrig någonsin får lägga sin politiska uppfattning till grund för dömandet. Även om jag alltid har varit mycket noga med att påpeka detta för alla nämndemän som avlagt domared inför mig som ordförande tror nog tyvärr att detta ändå inte alltid framgått lika tydligt på andra håll.
Här finns en länk till lagrådsremissen.
Här finns en länk till ett inslag i Sveriges Radio.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar