Det som bör
nämnas i detta sammanhang är att den som påfordrar ”en oberoende utredning”
ofta grundar detta på att man vill att poliser ska åtalas därför att man ”tycker”
det eller ”känsla” att något – i detta fall polis – har gjort någonting som
inte framkommit. De personer som driver på starkast i sådana sammanhang har
många gånger en bestämd uppfattning om vad som har skett. Rimligen kan en sådan
person i allmänhet inte ha någon eller i vart fall en mycket liten kunskap om
sakförhållandena i ett enskildt fall. Sannolikt vet man inte alls vad åklagaren
grundar sitt beslut på och känner inte heller till vilka regler som
aktualiseras i ett visst fall. Jag har tidigare (exempelvis i Dagens Eko) uttalat
att jag inte har anledning att ifrågasätta dagens ordning när det gäller beslut
om att inleda eller att inte inleda förundersökning beträffande polisers
påstådda brott. Dagens system fungerar väl är min slutsats.
Det jag nu har
berört har kanske inte direkt bäring på Polisorganisationskommitténs uppdrag att
utreda om det finns ett behov av ett fristående organ som ska granska polisens verksamhet,
inklusive den verksamhet som Säkerhetspolisen bedriver. Detta handlar mer om en
övergripande tillsyn.
Polisorganisationskommittén
har i ett betänkande gjort bedömningen att tillsyn över den nya
polisorganisationen – i en sammanhållen myndighet – bäst utövas av en från
polisen fristående myndighet. Därför föreslår man också att granskningsorganet
ska vara en från polisen fristående myndighet.
Den nya myndighet som föreslagits har kallats Tillsynsmyndigheten för polisen. Tanken är att den ska utöva tillsyn över polisväsendet. Myndigheten ska också överta de uppgifter som Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden i dag utför. Betänkandet är ute på remiss för närvarande.
Polisorganisationskommittén
motiveras i huvudsak på följande sätt:
Polisverksamhetens särart motiverar att en grundlig och fortlöpande tillsyn utövas. Polisen har bland annat långtgående befogenheter att ingripa i människors liv och det är därför viktigt att åtgärder som polisen vidtar i efterhand kan granskas. Tillsynen syftar därför till att kontrollera att polisverksamheten utförs på ett korrekt sätt. Kommittén gör i betänkandet bedömningen att det finns ett betydande utrymme att utöva tillsyn över polisen. Kommitténs uppfattning är att tillsyn över en ny och mer effektiv polisorganisation bäst utövas av en helt fristående myndighet. Organisatorisk åtskillnad mellan handläggning av tillsynsfrågor och den ordinarie polisverksamheten krävs för att polisen ska kunna lösa sina uppgifter med så hög legitimitet som möjligt och för att tillsynsverksamheten i sig ska vara trovärdig.
Polisorganisationskommittén
föreslår bland annat att
# tillsynen ska vara en efterhandskontroll av hur polisen utför sina huvuduppgifter,
# tillsynen ska avse myndigheterna den nya Polismyndigheten och Säkerhetspolisen, och inte enskilda befattningshavare,
# tillsynsmyndigheten ska kunna rikta kritik mot den granskade verksamheten, och
# ett särskilt beslutsorgan med parlamentarisk förankring ska ges möjlighet att ha inflytande över tillsynens utformning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar