”I går gick
Moderaternas bostadspolitiska talesperson, Anti Avsan, ut och vädrade partiets åsikter
i Svenska Dagbladet. Regeringen har lagt förslag för att underlätta andrahandsuthyrning.
Högskolorna borde ta ett större ansvar for bostadsförsörjningen. I sak finns
ingenting att invända. Möjligen kan man tycka att Avsan borde veta att
regeringen redan 2010 startade en försöksverksamhet som tillåter ett antal
universitet att hyra ut studentbostäder.”
Naturligtvis
vet jag att det pågår en försöksverksamhet, problemet är dock att denna
verksamhet är tidsbegränsad vilket i sin tur innebär att den inte leder till
avsett resultat. Detta har påpekats exempelvis den 28 juli på SVT-Debatt av
Anders Cronqvist, som är informationschef på Stiftelsen Stockholms
Studentbostäder (SSSB). Han framför som ett av sina förslag – vilket vi från
Moderaterna har framfört tidigare – ”Ge universitet och högskolor rätt att hyra
och upplåta bostadslägenheter. Lärosätenas
tillstånd att hyra ut bostäder till studenter bör permanentas. Det ger oss
möjligheter att genomföra byggprojekt med ett lärosäte som partner och möjlig
medfinansiär.”
En viktig
grundprincip för en bättre fungerande bygg- och bostadssektor är långsiktigt stabila villkor. Detta bör
naturligtvis även gälla för lärosätenas – för närvarande tidsbegränsade – rätt
att tillhandahålla bostäder för studenter. Att långsiktigt stabila villkor är
en väsentlig grund för investeringsviljan är välkänt.
Även Daniel
Claessons (som är pressansvarig på försäkringsbolaget If) artikel den 29 juli
på SVT-Debatt i ämnet studentbostäder handlar om detta. Rubriken lyder: ”Det
borde vara universitetens ansvar att bygga lägenheter åt sina studenter”. I
artikeln påpekas också att lärosätena borde ha goda incitament för att
studenterna ska ha någonstans att bo.
Karin
Svanborg-Sjövall vet däremot uppenbarligen inte att det sedan lång tid tillbaka
heter Boverkets byggregler (BBR). Detta med byggnormer lämnades för
förhållandevis lång tid sedan. Sverige är ett av omkring 17 länder i världen
som har funktionsregler. Detta innebär att en minsta godtagbar nivå anges.
Denna nivå kan nås på olika sätt.
Dessutom
innebär investeringar i bostäder som endast skulle kunna accepteras av
studenter att fastighetsägaren tvingas till reinvesteringar den dagen antalet
studenter minskar. Detta är fastighetsekonomiskt ogynnsamt. Som ordförande i
ett kommunalt bostadsaktiebolag (Huge Fastigheter AB) – som också förvaltar ett
antal studentlägenheter – vet jag att det är lönsamt att bygga med bra
standard. Detta är i längden billigare. Ett exempel är helkaklade badrum som är
mer lönsamma i längden än billigare lösningar. Skälet är att slitaget på
studentlägenheter är stort och totalkalkylen blir bättre med dyrare, men
slitstarkare, materialval. Om badrummen levereras färdiga till ett tillräckligt
stort antal lägenheter bidrar detta också till att hålla ned kostnaderna.
Härutöver har det också sedan valet 2006 skett vissa lättnader i byggreglerna
avseende just studentbostäder, vilket bland annat gäller avskiljbarheten mellan
olika funktioner i sådana lägenheter.
Att det går
att bygga bostäder för ungdomar utan avkall på standard och trots detta till
rimliga kostnader är Huge Fastigheter AB:s så kallade Villbohus ett exempel på.
Detta hus används som ett nationellt exempel av organisationen
jagvillhabostad.nu. Hur upphandlingen av detta hus gick till har även
bostadsminister Stefan Attefall fått en särskild föredragning om.
Här finns en länk till artikeln i DN, här finns en länk till Anders Cronqvists artikel på SVT-Debatt och här är en länk till Daniel Claessons artikel, också den på SVT-Debatt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar